دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
10.22034/hpi.2023.420838.1039
چکیده
«نظر» در گفتمان جدید در مقابل «عمل» بکار میرود، در اثولوجیا و انئادها در مباحث جهانشناسانه و وجودی معنا مییابد. مسئله این نوشتار واکاوی کاربست «نظر» در اثولوجیا و انئادها با رویکردی وجودی است. پرسش این است آیا کاربست «نظر» در اثولوجیا و انئادها یکی و به یک معناست و یا متفاوت است؟ «نظر» در این دو کتاب چگونه تقریر میشود؟ پاسخ این است، از حیث معنایی باهم تفاوتی ندارند؛ اما از حیث کاربست و نحوۀ بررسی مبحث باهم متفاوت هستند. در الهیات اثولوجیا «نظر» را میتوان هم بر خدا و هم بر عقل و نفس نیز نسبت داد. «نظر» در نظریۀ فیض و صدور مطرح میشود و با جهانشناسی و خداشناسی پیوند دارد. و در انئادها نیز «نظر» در تمامی مراحل زندگی از خدا، عقل، نفس و طبیعت وجود دارد و جنبۀ ایجادی دارد. تفاوت این دو اثر این است در تقریر انئادها، «نظر» چه در جنبۀ وجودی و چه جنبۀ معرفتی، در مقابل «عمل» قرار دارد و «نظر» در نسبت با عمل بررسی میشود؛ درحالیکه چنین نگاهی در اثولوجیا وجود ندارد. براین اساس در این نوشتار بر آنیم اصطلاح «نظر» در اثولوجیا و انئادها را تبیین کرده و جایگاه آن در نظام جهانشناسی این دو اثر بررسی کنیم. روش این نوشتار توصیفی-تحلیلی است.
عباسی حسینآبادی, حسن. (1402). خوانش وجودشناسانۀ «نظر» در اثولوجیا و انئادها. تاریخ فلسفه اسلامی, 2(8), 61-86. doi: 10.22034/hpi.2023.420838.1039
MLA
حسن عباسی حسینآبادی. "خوانش وجودشناسانۀ «نظر» در اثولوجیا و انئادها". تاریخ فلسفه اسلامی, 2, 8, 1402, 61-86. doi: 10.22034/hpi.2023.420838.1039
HARVARD
عباسی حسینآبادی, حسن. (1402). 'خوانش وجودشناسانۀ «نظر» در اثولوجیا و انئادها', تاریخ فلسفه اسلامی, 2(8), pp. 61-86. doi: 10.22034/hpi.2023.420838.1039
VANCOUVER
عباسی حسینآبادی, حسن. خوانش وجودشناسانۀ «نظر» در اثولوجیا و انئادها. تاریخ فلسفه اسلامی, 1402; 2(8): 61-86. doi: 10.22034/hpi.2023.420838.1039