دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
10.22034/hpi.2024.431381.1054
چکیده
موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان، جامعه و رفتار فردی و اجتماعی آن میباشد و در معنای خاص و دقیقتر در منظومه فکری اسلام و با رویکرد قرآنی، عبارت است از: «کنشها» و «واکنشهای» انسان؛ اعم از کنشهای ظاهری یا باطنی؛ مُلکی یا ملکوتی، جوارحی یا جوانحی؛ فردی یا اجتماعی و امثال آن. بر پایه این معنا، شبکه روابط و کنشهای انسانی را میتوان حداقل در چهار دسته رابطه انسان با خود، با خدا، با دیگر انسانها (و جامعه) و با جهان (طبیعت و زیست)، ترسیم نمود. این تلقی از موضوع علوم انسانی اسلامی و قلمرو آن، نتایج زیادی در تحول و تولید این علوم دارد. مقاله حاضر میکوشد با روش عقلی و نقلی و بر اساس شبکه روابط یادشده، نتایج مبنای یادشده را در ماهیت و مختصات (کمیت و کیفیت) علوم انسانی اسلامی نشان دهد. برخی یافتههای پژوهش حاضر عبارتند از: توحیدمحوری در شبکه کنشها و روابط انسانی؛ تنوع مفاهیم و مسائل علوم انسانی اسلامی، تنوع رشتههای علوم انسانی اسلامی، توسعهیابندگی رشتههای علوم انسانی اسلامی، تنوع و تکثر منابع معرفتی و تنوع کارکردی علوم انسانی اسلامی.
علی تبار فیروزجایی, رمضان. (1402). تبیینی از مختصات علوم انسانی اسلامی بر پایه قلمرو موضوعی-معرفتی آن (با تأکید بر آیات قرآن کریم). تاریخ فلسفه اسلامی, 2(8), 87-118. doi: 10.22034/hpi.2024.431381.1054
MLA
رمضان علی تبار فیروزجایی. "تبیینی از مختصات علوم انسانی اسلامی بر پایه قلمرو موضوعی-معرفتی آن (با تأکید بر آیات قرآن کریم)". تاریخ فلسفه اسلامی, 2, 8, 1402, 87-118. doi: 10.22034/hpi.2024.431381.1054
HARVARD
علی تبار فیروزجایی, رمضان. (1402). 'تبیینی از مختصات علوم انسانی اسلامی بر پایه قلمرو موضوعی-معرفتی آن (با تأکید بر آیات قرآن کریم)', تاریخ فلسفه اسلامی, 2(8), pp. 87-118. doi: 10.22034/hpi.2024.431381.1054
VANCOUVER
علی تبار فیروزجایی, رمضان. تبیینی از مختصات علوم انسانی اسلامی بر پایه قلمرو موضوعی-معرفتی آن (با تأکید بر آیات قرآن کریم). تاریخ فلسفه اسلامی, 1402; 2(8): 87-118. doi: 10.22034/hpi.2024.431381.1054